یک داروی جدید می تواند به کاهش پیشرفت دیابت نوع 1 کمک کند

25آوریل 2018- محققان دانشگاه Sevilleمی گویند: یک داروی جدید به نام BL001، ترشح انسولین و تعداد سلول های بتا را افزایش داده و به کاهش سرعت پیشرفت دیابت نوع 1 در موشها کمک نموده است .این دارو همچنین تاثیر مثبتی بر جزایر انسانی در آزمایشگاه داشته است.
این دارو، پروتئینی به نامLRH-1 که در سلول های پانکراس یافت می شود را هدف قرار می دهد، نقش پروتئین LRH-1در محافظت از سلول های بتا( تولید کننده انسولین) شناخته شده است، این پروتئین با کاهش التهاب از سلولهای بتا محافظت می نماید.
در آزمایش این داروی جدید بر روی موشهایی با علایم مشابه با دیابت نوع 1 ، حمله اتوایمیون کاهش و تعداد سلول های ایمنی محافظت کننده به نام Tregs در موش ها افزایش یافت.
در یک آزمایش جداگانه در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، BL001  همچنین از کاهش تعداد سلولهای بتا جلوگیری نمود. محققان بر این باورند که این نتیجه ممکن است به دلیل تبدیل سلولهای آلفا به سلول های بتا در پانکراس باشد.

محققان می گویند این یافته ها می تواند به آنها کمک کند تا نوع جدیدی از درمان های بازسازی کننده را که می توانند از دیابت نوع 1 جلوگیری یا حتی آن را درمان کنند، ابداع نمایند.
محققان اظهار داشتند: اثر مهاری این دارو بر سیستم ایمنی بدن، عملکرد تولروژنیک آن(افزایش تحمل سیستم ایمنی) و اثرات آن بر بقا و بازسازی سلول های بتا در ترکیب با هم، موجب بروز اثرات مفید مشاهده شده در مدل های جوندگان شده است.
محققان می گویند: این یافته ها نشان می دهد که این دارو همچنین مرگ سلول های بتا در جزایر لانگرهانس پانکراس بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده، ترشح انسولین توسط این سلولها و همچنین بقای سلول های بتا را بهبود می بخشد ... این نتایج، چشم اندازی هیجان انگیز از کارایی این دارو در کاربردهای کلینیکی برای انسان را به نمایش می گذارد.
آنها افزودند: اکنون هدف این است که به تحقیقات خود ادامه دهیم، ما به تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات این دارو در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز داریم. بودجه ی بخشی از این تحقیق توسط خیریه یJDRF  تامین شده است. این یافته ها به صورت آنلاین در مجلهNature  منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/new-drug-could-help-slow-down-type-1-diabetes-progression-90128882.html